מאמרים

כשה-OCD מגשים את האובססיה

רוני סובלת מ-OCD שאחד מביטוייו הן מחשבות טורדניות לפיהן היא עלולה לדרוס אדם מבלי לשים לב לכך, או שכבר עשתה זאת בעבר.

בכל פעם שהיא נוהגת מחשבות אלו קופצות בתודעתה, ולמרות שהיא יודעת שאינן הגיוניות, שחשבה כך עשרות אלפי פעמים בעבר וביצעה מי יודע כמה בדיקות וזה מעולם לא קרה ואין סיבה שזה יקרה עכשיו – היא לא יכולה להימנע מהמחשבות או מהבדיקות שהיא מבצעת.

דברים רבים מהווים טריגרים לבדיקות – אם עובר אורח עבר את הכביש או הלך בשולי הכביש או על קצה המדרכה, רוני תסתכל בראי האחורי כדי לוודא שהיא רואה אותו, מה שאומר שהוא לא שוכב פצוע על הכביש.

מעבר על באמפר יעלה חשש שהפילה מישהו ונסעה על גופו, ושוב, היא תסתכל אחורה לוודא שזה לא קרה.

היא בודקת ללא הרף את מד המהירות כדי לראות שלא עברה את המהירות המותרת, מכוונת שוב ושוב את המראות כדי לוודא שאינה מפספסת אף פרט, ונוסעת לאט מהמהירות הרצויה כדי להיות "אקסטרה זהירה".

במילים אחרות – הראש של רוני כל כך עמוס במחשבות ודאגות על הנושא, שנותרו לה מעט מאוד משאבים מנטאליים (של המחשבה) להקדיש לכביש, היא עלולה לפספס גורמים מסוכנים, וזמן התגובה שלה עלול להיות איטי מאוד.

מעבר לכך, כפי שאפשר לראות בפסקה הקודמת – רוני עושה בפועל התנהגויות שהופכות אותה לנהגת מסוכנת מאוד – כשמכוונים מראות, מסתכלים שוב ושוב אחורה וכן הלאה, העיניים שלה לא נמצאות על הכביש במשך חלקים נכבדים של הנסיעה, מה שמגביר את הסיכון לתאונה.

אחת ההשלכות האכזריות ביותר של OCD היא שהרצון להימנע מתרחיש מאיים מגביר בסופו של דבר את הסיכוי שהוא יתרחש. אנשים רבים הסובלים מההפרעה מוצאים את עצמם חיים את הפחדים הגדולים ביותר שלהם כתוצאה מהניסיון להימנע מהם. למרות שמבחינה רציונאלית הם מודעים לפרדוקס, הם נכפים להמשיך ולהתמיד בטקסים, דבר שמגביר את הכאב הנפשי הנגרם להם.

דוגמאות לדרכים בהן ה-OCD גורם לאובססיה להתגשם:

ניקיון כפייתי

לעיתים אנשים הסובלים מאובססיות של ניקיון ומבצעים טקסי ניקיון יכולים להיות מוזנחים, מלוכלכים ואפילו מסריחים, הדבר נכון גם לגבי סביבתם – למשל חדרם או ביתם. אין פירוש הדבר שמשהו לא בסדר אצלם והם רוצים להיות ככה – נסו אתם להתקלח כל יום כשכל מקלחת לוקחת שעתיים, שלוש או יותר.

ברגע שהם מתחילים עם פעולת ניקיון הם מרגישים שהם אינם מסוגלים להפסיק עד שיבצעו אותה בצורה שמרגישה להם "נכונה" או לפי כללים מסוימים, וכך, פעולות ניקיון בסיסיות אורכות זמן רב וגורמות לאדם סבל.

מעבר על הפעולות שאדם עם OCD מבצע במקלחת יכול להיות מסחרר, ובמספר הזדמנויות בהן כתבתי יחד עם מטופל או מטופלת את הכללים, אורך המסמך עלה על שני עמודים המתארים בפירוט רב את סדר הפעולות שעליו לבצע, כמה פעמים עליו לבצע כל פעולה וכן הלאה.

כל סטייה מהכללים היא בגדר אסון, והאדם חייב לחזור שוב על פעולה או מספר פעולות במקרה הטוב, או להתחיל את הכל מההתחלה במקרה הרע.

גם תקלות לא צפויות כמו נפילת הסבון, נגיעה בטוש או בקיר מחייבות חזרה.

אנשים רבים הסובלים מההפרעה מספרים כי הם בוכים מרוב תסכול או מתח בזמן המקלחת, אין פלא שהם לא מצליחים לאזור כוחות לבצע באופן יומיומי פעולה הגורמת סבל כל כך רב.

לעיתים העניין הוא אפילו לא כוחות נפשיים אלא עניין פרקטי של זמן – כשהאדם עובד או לומד ויש לו עיסוקים נוספים, לא תמיד הוא יכול למצוא כל יום את פרק הזמן הממושך שהמקלחת דורשת ממנו.

כמובן שמקלחת היא רק דוגמא. צחצוח שיניים, שטיפת פנים, הסרת איפור, הליכה לשירותים, כביסה, החלפת בגדים וניקוי החדר או הבית יכולים להיות כרוכים בטקסי ניקיון מתישים וממושכים  אף הם.

כתוצאה, האדם עלול להימנע גם מפעולות אלו או לבצע אותן לעיתים רחוקות מדי. התוצאה הסופית של הימנעויות אלו היא שההגיינה האישית של האדם וסביבתו ישפטו כלקויות, בלשון ההמעטה, גם על ידי אנשים עם סטנדרטים רגילים יותר לגבי ניקיון.

עוד על ניקיון כפייתי

גרימת נזק

כמו בדוגמא של רוני – אנשים עם מחשבות טורדניות לגבי נזק שעלול להיגרם, בין אם באשמתם, או כיוון שלא נקטו במספיק אמצעי זהירות – עלולים לגרום לנזק חמור בפועל.

רוני למשל עלולה לגרום בסופו של דבר לתאונה, כשתתנגש ברכב שבלם בפתאומיות כיוון שלא הייתה מרוכזת בכביש אלא הסתכלה במראה האחורית.

 

עוד על מחשבות טורדנית לגבי נזק

הגנה על הילדים

הורים הסובלים מ-OCD ומנסים לגונן על ילדיהם גורמים פעמים רבות לנזק נפשי או מגבירים את הפוטנציאל לנזקים פיזיים שונים. ניקח לדוגמא את יובל, אב שחשש כי ביתו בת ה-4 תחלה בסרטן עקב זיהום סביבתי – הוא הרחיק אותה ככל יכולתו ממכשירים חשמליים שונים, לא אפשר לה לאכול מזון עם צבעי מאכל או חומרים משמרים שונים, שטף פירות וירקות שאכלה בצורה קפדנית, ניקה את ידיה לעיתים קרובות וכן הלאה. כיוון שלא יכל לסמוך על הורים אחרים שישמרו על הכללים שלו, הוא סירב שתשהה בבתי חברים, והביא מזון מיוחד לגן כדי שלא תאכל את המזון הרגיל. כתוצאה, ביתו סבלה מלעג ובידוד חברתי. כמו כן, יובל הוזהר על ידי רופא הילדים כי מערכת החיסון של ביתו לא תתפתח בצורה תקינה, ולכן היא תהיה פגיעה יותר למחלות וזיהומים שונים בבגרותה.

עוד על פחד מפגיעה בילדים

 

אובססיות דתיות

אנשים רבים הסובלים מאובססיות דתיות מתקשים מאוד להתפלל, אם הם לא היו מרוכזים בכל מאודם וביטאו כל מילה בכוונה שלמה, הם יחזרו שוב ושוב על המשפט עד שיצליחו לקרוא אותו באופן מושלם.

לחילופין, הם יחזרו על הקריאה עד שיצליחו לקרוא מבלי שמחשבה שלילית עלתה בראשם.

באופן זה, כל תפילה יכולה לקחת שעות ארוכות, דבר שאינו מאפשר להם לקיים שגרת חיים תקינה. בסופו של דבר אנשים עם OCD זה שחייבים לעבוד או לבצע חובות אחרות נמנעים לגמרי ממצוות שונות כיוון שאינן יכולים לעמוד בקיומן.

עוד על אובססיות דתיות

מערכות יחסים

אנשים המוטרדים ממחשבות טורדניות על מידת האהבה שבן/בת הזוג מרגיש כלפיהם או מחששות שיעזבו אותם, עלולים לגרום בסופו של דבר לסיום הקשר.

טל, בן 20, היה בקשר זוגי  הרציני הראשון בחייו כשהבעיות החלו לצוץ. כשהאהבה שלו לחברתו התגברה, הוא החל לחשוש שיאבד אותה. הוא בחן ללא הרף את התנהגותה כדי לא לפספס סימנים המעידים על אובדן עניין או אהבה מצידה והאשים אותה בכך בכל פעם שראה או חשב שראה חוסר התלהבות מצידה.

כמו כן, הוא שאל אותה שוב ושוב אם היא אוהבת אותו, ביקש שתבטיח לו שהקשר לא יגמר, התקשר אליה לעיתים תכופות וסיים את השיחה בכך שאוהב אותה, מתוך מטרה שהיא תגיד לו את אותו הדבר.

חברתו ענתה על השאלות כפי שרצה, אולם אמרה לו שהיא לא יכולה להמשיך ככה כשהוא לא סומך עליה. היא נפגעה יותר ויותר מהיחס שהיא ראתה כחשדני וחונק, סירבה לענות על שאלותיו של טל, כעסה עליו כשראתה שהוא בוחן את התנהגותה, ובסופו של דבר רבה איתו ריב סוער וסיימה את הקשר.

עוד על ספקות מטרידים במערכת היחסים


איך איך להתמודד עם אוסידי?

הצעד הראשון הוא להכיר בכך שהנסיונות למנוע את הנזק רק מגבירים את הסבירות שיקרה, כלומר, ה-OCD "שיקר" לאדם כשגרם לו לפעול בדרך זו.

יחד עם הכרה זו, האדם צריך להכיר בכך שהוא לא פעל באמת על מנת למנוע תוצאות כלשהן, הדבר היחיד שהוא ניסה למנוע הוא את המצוקה שהיה מרגיש אם לא היה פועל בדרך טקסית.

הורה שטען כי הוא שומר על ילדיו יצטרך להכיר בכך שהוא אינו מגן עליהם אלא על עצמו ובפועל הוא גורם להם נזק, בין אם באופן מיידי כשהוא מאלץ אותם להשתתף בטקסים, על ידי כך שהוא גורם להם לחשוש מדברים שונים ומערער את הביטחון שלהם ביכולתם להתמודד עם העולם, או על ידי ערעור היחסים בינו לבינם כתוצאה מהשפעת ה-OCD על תפקודו כהורה.

באופן דומה, אדם עם OCD דתי יצטרך להכיר בכך שהוא עושה "עבודה זרה" הפוגעת בעבודת האל האמיתית, אדם המוטרד בקשר לגורל מערכת היחסים יצטרך להכיר בכך שהוא מחבל בה ופוגע בבן/בת הזוג, וכן הלאה, כל אדם בהתאם למחשבות הטורדניות שלו.

הכרה זו אומרת בעצם שהאדם צריך להודות בכך שהוא לא אדם טוב ומוסרי יותר, אלא אדם הנכנע להפרעה הפוגעת בדברים החשובים לו ביותר.

הוא לא חזק כשהוא מקיים את הכללים הנוקשים, אלא לא מצליח להתמודד עם תחושת המצוקה הנגרמת לו אם אינו עושה זאת.

הוא לא חי חיים טובים ונכונים יותר, אלא הולך בדרך שפוגעת בחייו והופכת אותם לבלתי נסבלים. האובססיה נראית לעיתים קרובות לאדם כדרך הנכונה והצודקת (בפרט כשהיא עוסקת בשמירה על אחרים או בתכנים דתיים או מוסריים), ועליו להכיר בכך שהוא יהיה מוסרי וטוב יותר רק אם יסכים לחיות בהרגשה שהוא נוהג שלא כשורה ולפעול לפי ההיגיון ולא לפי ההרגשה, קשה ככל שהדבר יהיה.

כיוון שהמצוקה שבהתנגדות לאובססיה ולדחף לבצע טקסים היא עזה, אנשים רבים הסובלים מ-OCD אינם מסוגלים לעשות זאת בכוחות עצמם.

טיפול CBT עבור OCD, מקנה לאדם כלים להתמודד עם המצוקה ולשנות את התנהלותו.

 

פעמים רבות לא די בטיפול CBT כשלעצמו – המצוקה כל כך גבוהה שהאדם לא יצליח לעמוד במשימות הטיפול, ויש צורך בטיפול תרופתי בנוסף.  חלק מהאנשים חוששים מהטיפול כיוון שהם צריכים להתמודד בו עם החששות הגדולים ביותר שלהם, או כיוון שהם אוחזים בסטיגמות לגבי הטיפול התרופתי, או חוששים שהוא יגרום להשלכות שליליות.

לסיכום:

אין ספק שהטיפול אינו גן של שושנים, אולם הוא נעשה באופן הדרגתי ובהנחיית איש מקצוע הבקיא בטיפול ב-OCD, שעזר לרבים אחרים להתגבר על בעיות דומות. חשוב לזכור שהקושי בטיפול הוא כאין ואפס לעומת הסבל שההפרעה גורמת לך, ליקרים שלך, ולפגיעה בעקרונות החשובים ביותר עבורך, ובסופו של דבר – זה הסיכוי היחיד שלך למנוע מהאובססיות שלך להתגשם.

מאמרים קשורים

אוסידי וסקס

  מיניות היא חלק חשוב בחיים, כמטפלים ב-OCD נתקלנו לא פעם בהשפעות ההרסניות של ההפרעה על חיי המין, והופתענו לגלות […]... קרא עוד.

החיפוש אחר אי שלמות: אסטרטגיות התמודדות עם הצורך במושלמות

ד"ר אנדרו מ. ג'ייקובס וד"ר מרטין מ. אנתוני* בעוד שפרפקציוניזם היא תכונה המופיעה במגוון צורות, הן באוכלוסיה הכללית והן בקרב אנשים […]... קרא עוד.

מהו הטיפול התרופתי ב-OCD?

מאבק ב-OCD  אינו עניין של מה בכך, טיפול CBT אומנם נותן כלים להתמודד בצורה שונה עם המחשבות הטורדניות והדחף לבצע […]... קרא עוד.

תפריט נגישות

Call Now Buttonתיאום פגישה